Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Przysusze

  • Kontakt

    ul. Szkolna 7, 26-400 Przysucha

    ppp@przysucha.pl

    tel. 48 675 39 27

    tel.  793 877 497

    https://www.facebook.com/pppprzysucha

Cele i zadania poradni

CELEM PORADNI JEST :

-Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
-Udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży przy współpracy ze środowiskiem lokalnym i samorządem terytorialnym

ZADANIAMI PORADNI SĄ:

  1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej,
  2. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
  3. Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
  4. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
  5. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  6. Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
  7. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
  8. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.

REALIZACJA ZADAŃ PORADNI

Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, psychoedukacyjnej, doradczej, mediacyjnej, profilaktycznej, informacyjnej, interwencyjnej w środowisku dziecka, orzeczniczo-kwalifikacyjnej.

W ZAKRESIE DIAGNOZY PORADNIA :

  1. Wykonuje badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.
  2. Dokonuje diagnozy potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży.
  3. Dokonuje diagnozy dzieci od urodzenia, przedszkolnych, dzieci i młodzieży w wieku obowiązku szkolnego, młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych.
  4. Dokonuje diagnozy psychologiczno - pedagogicznej dzieci i młodzieży wymienionych w ust.3 zgłoszonych do poradni przez rodziców, przedszkola, szkoły i placówki opiekuńczo - wychowawcze i lekarzy z rejonu działania poradni oraz zgłaszających się indywidualnie.
  5. Diagnozy dokonuje samodzielnie specjalista poradni lub zespół badający.

W ZAKRESIE ORZEKANIA I KWALIFIKACJI.

  1. Dyrektor Poradni powołuje zespoły orzekające o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania, które prowadzą postępowanie orzekające, kwalifikujące do odpowiednich form kształcenia i opieki.
  2. Skład zespołów, zadania oraz szczegółowe zasady postępowania określa regulamin zespołów orzekających. 
  3. Efektem postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego jest wydanie:
    a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
    b) w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
    c) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, które otrzymują w dwóch egzemplarzach wnioskodawcy (rodzice / prawni opiekunowie dziecka),
    d) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
  4. Postępowanie orzekające i kwalifikujące dotyczy dzieci i młodzież w wieku obowiązku szkolnego dla uczniów szkół położonych na terenie działania poradni oraz dzieci nie uczęszczających do szkoły zamieszkałych w rejonie działania poradni.

W ZAKRESIE OPINIOWANIA PORADNIA :

  1. Opiniuje między innymi w sprawach:

- wczesniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,

- odroczenia obowiązku szkolnego,

- specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji rozwojowej),

- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,

- objęcia dziecka/ucznia/ wychowanka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w placówce oświatowej,

- udzielenia zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki,

- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,

- objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką edukacyjną,

- innych, określonych w odrębnych przepisach.

Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia.

 

W ZAKRESIE TERAPII PORADNIA PROWADZI:

  1. Różnego rodzaju formy terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej.
  2. Poradnia inspiruje działalność terapeutyczną w szkołach i placówkach w rejonie poradni.
  3. Poradnia udziela konsultacji i innych form pomocy merytorycznej nauczycielom podejmującym działalność terapeutyczną w swoich placówkach.

W ZAKRESIE DORADZTWA PORADNIA:

  1. Prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców i nauczycieli w zakresie postępowania dydaktycznego i opiekuńczo – wychowawczego.
  2. Kształtuje u młodzieży umiejętność racjonalnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
  3. Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości i oraz mocnych stron dziecka.

W ZAKRESIE PSYCHOEDUKACJI:

Dla ucznia:
-wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży,
- podnoszenie efektywności uczenia się,
-rozwijanie umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów,
-rozwijanie umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, i inne.

Dla rodziców i nauczycieli
-pomoc w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
-wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
-popularyzacja wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.

W ZAKRESIE PROFILAKTYKI:

  1. Kształtuje właściwe postawy uczniów, rodziców wobec zagrożeń cywilizacyjnych (uzależnienia chemiczne i behawioralne, niedostosowanie społeczne, AIDS i innych) oraz inspiruje różnorodne formy pracy wychowawczej.
  2. Umożliwia objęcie odpowiednią formą pomocy psychologiczno - pedagogicznej, kieruje do odpowiednich instytucji.
  3. Realizuje zadania profilaktyki uzależnień dotyczące dzieci i młodzieży z grupy ryzyka, także zadania informacyjne, edukacyjne i interwencyjne w środowisku dziecka i jego rodziny.