CELEM PORADNI JEST :
-Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, pomocy
w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
-Udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem
i kształceniem dzieci i młodzieży przy współpracy ze środowiskiem lokalnym i samorządem terytorialnym
ZADANIAMI PORADNI SĄ:
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej,
- Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
- Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
- Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
- Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.
REALIZACJA ZADAŃ PORADNI
Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, psychoedukacyjnej, doradczej, mediacyjnej, profilaktycznej, informacyjnej, interwencyjnej w środowisku dziecka, orzeczniczo-kwalifikacyjnej.
W ZAKRESIE DIAGNOZY PORADNIA :
- Wykonuje badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.
- Dokonuje diagnozy potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży.
- Dokonuje diagnozy dzieci od urodzenia, przedszkolnych, dzieci i młodzieży w wieku obowiązku szkolnego, młodzieży uczęszczającej do szkół ponadpodstawowych.
- Dokonuje diagnozy psychologiczno - pedagogicznej dzieci i młodzieży wymienionych w ust.3 zgłoszonych do poradni przez rodziców, przedszkola, szkoły i placówki opiekuńczo - wychowawcze i lekarzy z rejonu działania poradni oraz zgłaszających się indywidualnie.
- Diagnozy dokonuje samodzielnie specjalista poradni lub zespół badający.
W ZAKRESIE ORZEKANIA I KWALIFIKACJI.
- Dyrektor Poradni powołuje zespoły orzekające o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania, które prowadzą postępowanie orzekające, kwalifikujące do odpowiednich form kształcenia i opieki.
- Skład zespołów, zadania oraz szczegółowe zasady postępowania określa regulamin zespołów orzekających.
- Efektem postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego jest wydanie:
a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
c) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, które otrzymują w dwóch egzemplarzach wnioskodawcy (rodzice / prawni opiekunowie dziecka),
d) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
- Postępowanie orzekające i kwalifikujące dotyczy dzieci i młodzież w wieku obowiązku szkolnego dla uczniów szkół położonych na terenie działania poradni oraz dzieci nie uczęszczających do szkoły zamieszkałych w rejonie działania poradni.
W ZAKRESIE OPINIOWANIA PORADNIA :
- Opiniuje między innymi w sprawach:
- wczesniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczenia obowiązku szkolnego,
- specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji rozwojowej),
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
- objęcia dziecka/ucznia/ wychowanka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w placówce oświatowej,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką edukacyjną,
- innych, określonych w odrębnych przepisach.
Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia.
W ZAKRESIE TERAPII PORADNIA PROWADZI:
- Różnego rodzaju formy terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej.
- Poradnia inspiruje działalność terapeutyczną w szkołach i placówkach w rejonie poradni.
- Poradnia udziela konsultacji i innych form pomocy merytorycznej nauczycielom podejmującym działalność terapeutyczną w swoich placówkach.
W ZAKRESIE DORADZTWA PORADNIA:
- Prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców i nauczycieli w zakresie postępowania dydaktycznego i opiekuńczo – wychowawczego.
- Kształtuje u młodzieży umiejętność racjonalnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
- Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości i oraz mocnych stron dziecka.
W ZAKRESIE PSYCHOEDUKACJI:
Dla ucznia:
-wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży,
- podnoszenie efektywności uczenia się,
-rozwijanie umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów,
-rozwijanie umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, i inne.
Dla rodziców i nauczycieli
-pomoc w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów,
-wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
-popularyzacja wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
W ZAKRESIE PROFILAKTYKI:
- Kształtuje właściwe postawy uczniów, rodziców wobec zagrożeń cywilizacyjnych (uzależnienia chemiczne i behawioralne, niedostosowanie społeczne, AIDS i innych) oraz inspiruje różnorodne formy pracy wychowawczej.
- Umożliwia objęcie odpowiednią formą pomocy psychologiczno - pedagogicznej, kieruje do odpowiednich instytucji.
- Realizuje zadania profilaktyki uzależnień dotyczące dzieci i młodzieży z grupy ryzyka, także zadania informacyjne, edukacyjne i interwencyjne w środowisku dziecka i jego rodziny.