1. Diagnoza logopedyczna:
  2. Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywołania zaburzonych głosek
    • ćwiczenia oddechowe,
    • ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
    • ćwiczenia emisyjno – głosowe.
  3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
    • wywołanie głoski w izolacji,
    • utrwalanie głoski korygowanej na materiale językowym w logatomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach,
    • ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę  w wierszach, piosenkach, wyliczankach, powiedzeniach,
    • automatyzacja poprawności wymowy w mowie spontanicznej, opowiadań ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
  4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
    • ćwiczenia ortofoniczne,
    • ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego,
    • ćwiczenia logorytmiczne,
    • ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej),
    • kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów i rymowanek.
  5. Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą a językiem literackim.

CELE TERAPII

  1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
  2. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  3. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
  4. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej podczas ćwiczeń.
  5. Usprawnianie techniki czytania i pisania.
  6. Wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.