Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie powiatu przysuskiego.

W przypadku dzieci i młodzieży oraz rodziców dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki poradnia udziela pomocy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.   Poradnia realizuje zadania poprzez:

  • diagnozowanie
  • opiniowanie
  • konsultacje
  • terapię
  • prowadzenie grup wsparcia
  • poradnictwo
  • interwencję kryzysową
  • działalność profilaktyczną
  • działalność informacyjną

Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, od stycznia 2016 r. Poradnia będzie uczestniczyła w organizowaniu i prowadzeniu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie o którym mowa, będzie prowadzone i organizowane w zakresie wynikającym ze specyfiki pracy poradni i polegać będzie na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki.  

Do Poradni zapraszamy rodziców/opiekunów prawnych z dziećmi oraz młodzież.

Prosimy o uzgadnianie terminu diagnozy  osobiście lub telefonicznie.  

Prosimy nauczycieli o przekazywanie do Poradni (za zgodą rodziców) pisemnych informacji dotyczących funkcjonowania w szkole dzieci kierowanych na badanie. Informacje  powinny zawierać PESEL dziecka, pieczęć szkoły oraz podpis nauczyciela sporządzającego opinię i dyrektora szkoły lub placówki.

Poradnia proponuje przesiewowe badania mowy, słuchu i wzroku.

Spotkania grupowe Poradnia realizuje po uprzednim uzgodnieniu terminu i tematyki zajęć.

Poradnia proponuje utworzenie na terenie szkół stałych punktów konsultacyjnych.

OFERTA ZAJĘĆ PROWADZONYCH NA TERENIE SZKÓŁ

Tematyka zajęć warsztatowych dla dzieci i młodzieży:

  • Profilaktyka uzależnień (w tym walka z dopalaczami) i promocja zdrowia.
  • Metody radzenia sobie ze stresem.
  • Komunikacja interpersonalna.
  • Rozwijanie umiejętności asertywnych.
  • Strategie podejmowania decyzji.
  • Wzmacnianie motywacji do nauki i samorozwoju.
  • Złość a zachowanie agresywne.
  • Pamięć i techniki sprawnego uczenia się.
  • Rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami i rodzicami.
  • Orientacja i poradnictwo zawodowe.
  • Problemy okresu dorastania.
  • Sztuka autoprezentacji.
  • Trening twórczego myślenia.
  • Wzmacnianie samoświadomości i poczucia własnej wartości.
  • Tolerancja i akceptacja.

Propozycje tematów szkoleniowych rad pedagogicznych:  

  • Przezwyciężanie trudności dydaktycznych spowodowanych zaburzeniami funkcji percepcyjno – motorycznych (nauczyciele klas I-III).
  • Organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  na terenie szkoły.
  • Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
  • Czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne dziecka.
  • Cechy wieku rozwojowego (dla poszczególnych grup wiekowych).
  • Rozwój mowy dziecka (ze szczególnym uwzględnieniem określonej grupy wiekowej).
  • Wady wymowy – rodzaje, profilaktyka, korekcja, przykładowe ćwiczenia.
  • Formy i metody pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą (godziny wychowawcze).
  • Nadpobudliwość psychoruchowa.
  • Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, otyłość.
  • Uczeń autystyczny w szkole.
  • Zapobieganie samobójstwom wśród dzieci i młodzieży.
  • Metody radzenia sobie z agresją,  przemocą  i cyberprzemocą w szkole.
  • Profilaktyka uzależnień – uzależnienia od substancji psychoaktywnych (w tym dopalaczy) oraz uzależnienia behawioralne.
  • Interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie – wyniki badań, wnioski i zalecenia.

  Prelekcje i warsztaty dla rodziców:  

  • Budowanie pozytywnej samooceny dziecka.
  • Przemoc i agresja – przyczyny, przejawy, przeciwdziałanie.
  • Problemy okresu dorastania.
  • Przyczyny trudności w nauce.
  • Pomoc w  wyborze zawodu i szkoły .
  • Stosowanie kar i nagród w procesie wychowawczym.
  • Pojęcie dojrzałości i gotowości do podjęcia nauki szkolnej.
  • Wady wymowy – rodzaje, profilaktyka, korekcja, przykładowe ćwiczenia.
  • Profilaktyka uzależnień – dopalacze, narkotyki, alkohol, papierosy, leki, uzależnienia behawioralne.
  • Motywowanie dziecka do nauki/ obowiązków.
  • Skuteczna komunikacja w rodzinie.

Prosimy o przekazywanie własnych sugestii i potrzeb dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej i współpracy między naszymi placówkami.