CELEM PORADNI JEST :

-Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
-Udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży przy współpracy ze środowiskiem lokalnym i samorządem terytorialnym

ZADANIAMI PORADNI SĄ:

  1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej,
  2. Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
  3. Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych,
  4. Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia , zawodu i planowania kariery zawodowej,
  5. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  6. Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów
  7. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
  8. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły

REALIZACJA ZADAŃ PORADNI

Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, psychoedukacyjnej, doradczej, mediacyjnej, profilaktycznej , informacyjnej, interwencyjnej w środowisku dziecka, orzeczniczo-kwalifikacyjnej.

W ZAKRESIE DIAGNOZY PORADNIA :

  1. Wykonuje badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, lekarskie.
  2. Dokonuje diagnozy potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży,
  3. Dokonuje diagnozy dzieci od urodzenia, przedszkolnych, dzieci i młodzieży w wieku obowiązku szkolnego, młodzieży uczęszczającej do szkół ponadgimnazjalnych.
  4. Dokonuje diagnozy psychologiczno - pedagogicznej dzieci i młodzieży wymienionych w ust.3 zgłoszonych do poradni przez rodziców, przedszkola, szkoły i placówki opiekuńczo - wychowawcze i lekarzy z rejonu działania poradni oraz zgłaszających się indywidualnie także spoza rejonu poradni,
  5. Diagnozy dokonuje samodzielnie specjalista poradni lub zespół badający.

W ZAKRESIE ORZEKANIA I KWALIFIKACJI.

  1. Dyrektor Poradni powołuje zespoły orzekające o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania, które prowadzą postępowanie orzekające, kwalifikujące do odpowiednich form kształcenia i opieki.
  2. Skład zespołów , zadania oraz szczegółowe zasady postępowania określa regulamin zespołów orzekających. ( zał.3)
  3. Efektem postępowania orzeczniczo- kwalifikacyjnego jest wydanie
    a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
    b) w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim – orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych ;
    c) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
    które otrzymują w trzech egzemplarzach wnioskodawcy ( rodzice / prawni opiekunowie dziecka)
    d) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania
  4. Postępowanie orzekające i kwalifikujące dotyczy dzieci i młodzież w wieku obowiązku szkolnego dla uczniów szkół położonych na terenie działania poradni; oraz dzieci nie uczęszczających do szkoły zamieszkałych w rejonie działania poradni.

W ZAKRESIE OPINIOWANIA PORADNIA :

  1. Opiniuje w sprawach
    a) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
    b) pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie
    c) udzielenia zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki
    d) dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiajace sprostanie tym wymaganiom
    e) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
    f) zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego
    g) przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
    h) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej ( każdego typu ) kandydata z problemami zdrowotnymi , ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;
    i) przystapienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub eegzaminu potwierdzajacego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;
    j) innych, określonych w odrębnych przepisach.
  2. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodziców dziecka .
  3. Opinię podpisuje dyrektor poradni.

W ZAKRESIE TERAPII PORADNIA PROWADZI:

  1. Różnego rodzaju formy terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej.
  2. Poradnia inspiruje działalność terapeutyczną w szkołach i placówkach w rejonie poradni,
  3. Poradnia udziela konsultacji i innych form pomocy merytorycznej nauczycielom podejmującym działalność terapeutyczną w swoich placówkach.

W ZAKRESIE DORADZTWA PORADNIA

  1. Prowadzi doradztwo psychologiczne , pedagogiczne , logopedyczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców i nauczycieli w zakresie postępowania dydaktycznego i opiekuńczo – wychowawczego.
  2. Kształtuje u młodzieży umiejętność racjonalnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
  3. Udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości i oraz mocnych stron dziecka.

W ZAKRESIE PSYCHOEDUKACJI

Dla ucznia:
-wspomaga wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży
-efektywność uczenia się
-rozwija umiejętność negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
-ozwija umiejętności z zakresu komunikacji społecznej

Dla rodziców i nauczycieli
-pomoc w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów
-wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny
-popularyzacje wiedzę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,

W ZAKRESIE PROFILAKTYKI

  1. Kształtuje właściwe postawy uczniów, rodziców wobec zagrożeń cywilizacyjnych (alkoholizm, narkomania, niedostosowanie społeczne, AIDS i innych) oraz inspiruje różnorodne formy pracy wychowawczej.
  2. Umożliwia objęcie odpowiednią formą pomocy psychologiczno - pedagogicznej, kieruje do odpowiednich instytucji
  3. Realizuje zadania profilaktyki uzależnień dotyczące dzieci i młodzieży z grupy ryzyka , także zadania informacyjne, edukacyjne i interwencyjne w środowisku dziecka i jego rodziny.

W ZAKRESIE POSTDIAGNOZY PORADNIA

  1. Śledzi losy dzieci które :
    -rozpoczęły naukę w szkole podstawowej z rocznym wyprzedzeniem,
    -otrzymały zgodę na indywidualny tok lub program nauki z wybranego przedmiotu,
    -nauczane są indywidualnie,
    -zakończyły terapię w poradni.
  2. Inspiruje szkoły, placówki do organizowania odpowiednich form pracy pedagogicznej dziecku zakwalifikowanemu do kształcenia specjalnego, do chwili zastosowania orzeczonej formy oraz udziela pomocy merytorycznej.